Positive Life

Čo je to Wim Hof metóda a ako ti môže zmeniť život

Nauč sa pomocou Wim Hof metódy ovládnuť svoje telo a myseľ
Share on facebook
Zdieľaj
Share on linkedin
LinkedIn

Určite si minimálne okrajovo postrehol, že sa v spoločnosti začalo čoraz viac skloňovať záhadné meno Wim Hof. Napriek tomu, že tento chlapík udivuje svet už niekoľko rokov, práve v poslednom období sa posolstvo jeho neuveriteľného života šíri čoraz viac. Možno tomu dopomohla súčasná pandemická situácia, alebo fakt, že praktiky tohto muža inšpirovali tisícky ľudí po celom svete a jeho Wim Hof metóda im zmenila život.

Obsah článku

Kto je Wim Hof a jeho metóda?

Tohto Ľadového muža z Holandska, okrem neuveriteľného života, preslávila predovšetkým Wim Hof metóda (skrátene WHM). Tá je postavená na troch základných, avšak jednoduchých princípoch – zahŕňa vedomé dýchanie, otužovanie a správne nastavenie mysle. Neber však tieto praktiky opäť ako ďalšie generické bláboly nejakého motivátora, šamana, alebo čarodejníka. Wim Hof metóda je podložená vedeckým výskumom a pomohla zmeniť život k lepšiemu už neuveriteľnému množstvu ľudí. Samotný Wim Hof dokáže vďaka tejto metóde nielen perfektne ovládať svoje telo a myseľ, ale dokonca aj srdcovú frekvenciu, ale je taktiež schopný vystavovať svoje telo extrémnym podmienkam. Wim Hof je skutočný unikát a napriek svojim 61 rokom udivuje neustále svet svojimi skutkami.

Wim Hofove činy, ktoré stoja za pozornosť:

  • V roku 2000 uplával najväčšiu vzdialenosť pod ľadom. Bez akýchkoľvek dýchacích prístrojov (a samozrejme bez akéhokoľvek ochranného oblečenia), zvládol uplávať na jeden nádych 57.5 metra.

  • Zabehol maratón za polárnym kruhom iba v kraťasoch. Bosý. To isté absolvoval aj v Namíbijskej púšti bez kvapky vody.

  • Strávil sediac ponorený v ľade takmer dve hodiny.

  • Absolvoval výstup na Mount Everest iba v kraťasoch a topánkach bez dýchacích prístrojov. Pomocou princípov jeho metódy dosiahol výšku 7,200 metrov.

  • Niekoľkokrát vo svojom živote vystúpil aj na najvyššiu horu Afriky – Kilimandžáro. Ako inak, opäť len v kraťasoch a topánkach. V roku 2016 dosiahol tento vrchol spolu s ním aj novinár Scott Carney. Ten je jedným zo stoviek popularizátorov Wim Hof metódy a jej princípy zahrnul aj do jeho knižného bestselleru – “Čo nás nezabije”.

  • Na jednom prste visel vo výške 2,000 metrov.

WIm Hof metóda, pomocou ktorej zvládol Wim Hof neuveriteľné kúsky

Toto je len výcuc najväčších bláznostiev, pomocou ktorých Wim Hof dokázal, že je iný. Tento človek posunul hranice nemožného. Za to, že dokáže so svojim telom veci, ktoré sa vymykajú normálu, však nevďačí vrodeným superschopnostiam, alebo genetickej anomálii. Ako sám tvrdí, za všetko vďačí WHM, pričom táto metóda je dostupná pre každého z nás. Pôsobenie chladu, dýchanie a správne nastavenie mysli. Dokonca aj ty máš šancu dokázať veci, ktoré dokázal on. Chce to len trochu vôle a tréningu WHM. Ako som už spomenul, Wim Hof metóda sa dá rozdeliť na tri základné body, ktoré spolu veľmi úzko súvisia a spolu vytvárajú jeden celok. Zaraďujeme sem:

  1. Otužovanie
  2. Dýchanie
  3. Nastavenie mysle

Metóda Wim Hofa - Kniha

Aktivujte svoj fyzický aj mentálny potenciál
a prekonávajte vlastné limity. Jediná oficiálna kniha od Wim Hofa.

Dostupné aj ako:

Otužovanie pomocou Wim Hof metódy

Vedomé vystavenie sa chladu je činnosť stará už ako samé ľudstvo a skrýva v sebe nespočetné množstvo benefitov. Terapia chladom nám môže pomôcť riešiť veľa neduhov, ktoré sú dnes už samozrejmosťou v živote človeka 21. storočia. Otužovanie pomáha pri uvoľňovaní a znižovaní bolesti svalstva, redukcii stresu a dokonca má aj preukazateľný vplyv na zrýchlenie metabolizmu. Vedecky podloženým benefitom otužovania je aj schopnosť znížiť zápal v tele. O tom sa presvedčil aj samotný Wim Hof, ktorý podstúpil veľké množstvo pokusov, aby prínosy svojej metódy dokázal.

Z vlastných skúseností by som však vyzdvihol ešte určite jeden benefit. Možno si to človek praktizujúci terapiu chladom až tak neuvedomuje, ale otužovanie je veľmi efektívnou (a pravidelnou) formou vystupovania z komfortnej zóny. Na pár minút denne zameniť príjemnú teplú vodu za studenú a vedome sa vystaviť nepríjemnej situácii vie byť veľmi osožné. Nielen však pre tvoje telo, ale aj pre tvojho ducha. Ako isto totiž vieš, práve výstup z komfortnej zóny je začiatkom cesty za akýmkoľvek úspechom. Prečo si teda takúto schopnosť nenacvičiť a neosvojiť práve pomocou studenej sprchy?

Vyskúšaj si otužovanie na vlastnej koži. Či už sa sprchuješ ráno, alebo večer, na tom nezáleží. Po ukončení klasického cyklu teplej sprchy, pridaj na záver sprchovania zopár sekúnd, počas ktorých otočíš kohútikom na opačnú stranu. Vidíš správne, daj si tú najstudenšiu vodu, aká sa len dá. Nesnaž sa však na začiatku trhať časové rekordy a rob túto metódu postupne so zvyšujúcou sa intenzitou. Bez akejkoľvek hanby začni na 20 sekundách, neskôr zvýš na 30 sekúnd, až pokým sa týmto tempom nedostaneš do stavu, kedy bez problémov zvládneš 2 a viac minút studenej sprchy. Hranicu si urči sám. Ten pocit, ktorý však zažiješ po studenej sprche je k nezaplateniu. Na videu nižšie ti to celé vysvetlí samotný Wim Hof:

Dýchanie

Druhým a veľmi podstatným pilierom WHM metódy je dýchanie. Stav, ktorý človek prežíva počas dýchacieho cvičenia podľa WHM metódy, by som čiastočne prirovnal k meditácii. Nie je tomu však úplne tak. Pri klasickej, správne praktizovanej meditácii, sa človek primárne snaží utíšiť svoje myšlienky a nájsť v sebe kľud. Nie je tomu inak ani v rámci dýchania pomocou WHM. Okrem samotného utíšenia mysle, však dokáže človek praktizujúci toto cvičenie omnoho intenzívnejšie precítiť každú časť svojho tela a postupne nadobudnúť nad ním omnoho väčšiu kontrolu. Toto dýchacie cvičenie a rôzne jeho ďalšie formy, majú preukázateľne pozitívny vplyv na nervový a imunitný systém človeka. Pravidelné precvičovanie špecializovanej WHM metódy dopomohlo aj samotnému Wim Hofovi k uskutočneniu všetkých neuveriteľných činov, ktoré vo svojom živote dokázal. Ako samotný Wim Hof vo svojej knihe uvádza, správne dýchanie praktizované v kombinácii s ostatnými piliermi WHM metódy, dokáže skutočne zázraky. Ak by si si ju chcel vyskúšať na vlastnej koži, toto je jej oficiálny a presný postup:

Wim Hof metóda - dychové cvičenie:

  1. Pohodlne sa usaď, zaujmi svoju obľúbenú polohu alebo si ľahni. Hlavne sa cíť pohodlne.
  2. Zavri oči a začni dýchať. Snaž sa vyčistiť si myseľ a sústreď sa na svoj dych.
  3. Tridsať alebo štyridsať krát sa nadýchni. Dýchaj do brucha a hrudníka. Naplň svoje telo kyslíkom. Netlač však na dych. Dýchaj prirodzene a plynule.
  4. Pri poslednom, tridsiatom alebo štyridsiatom výdychu naplň svoje pľúca do plna kyslíkom ešte raz. Uvoľni vzduch a nechaj ho odísť. Zadrž dych až pokým neucítiš nutkanie sa nadýchnuť.
  5. Akonáhle ucítiš potrebu sa nadýchnuť, zhlboka sa nadýchni a zadrž dych na 10-15 sekúnd.
  6. Vydýchni a začni s ďalším kolom. Celý cyklus zopakuj tri alebo štyrikrát.

Toto je presný postup dychového cvičenia podľa WHM. Presvedč sa však o benefitoch správneho dýchania sám a to úplne jednoducho. Kedykoľvek, keď sa ocitneš v stresovej situácii, skús sa na moment ukľudniť a zhlboka predýchať celú situáciu, ktorú prežívaš. Dostaň do všetkých útrob svojho tela čo najviac kyslíku. Hlboký nádych zo spodnej časti tvojho brucha hore do hrudníka až do mozgu. Na takéto dýchanie žiadne špeciálne postupy potrebovať nebudeš. Uvidíš sám, ako po takomto “predýchaní” ustúpi tlak a stres, ktorý práve prežívaš. Ver mi, že tvoja reakcia v danej situácii bude diametrálne odlišná, ako obvykle. Opäť máme pre teba video návod priamo od Wim Hofa:

Nastavenie mysle

Aby si svoje telo mohol vystavovať nízkym teplotám, či kontrolovať svoj dych, musíš vedieť ovládať svoju myseľ. To je krok číslo 1. Zvládnuť nepríjemné pocity počas vystaveniu sa chladu, môžu byť rovnako obtiažne, ako hluk myšlienok, ktorým musí každý z nás vo svojej hlave neustále čeliť. Ďalším dôležitým pilierom Wim Hofovej metódy sú preto rôzne cvičenia, ktoré ti môžu pomôcť s ovládnutím ega, prekonaním strachu, či uprataním myšlienok. Práve naše ego ako aj strach, sú veľmi silnými faktormi, ktorých ovládnutie je možné zvládnuť práve tejto metódy.

Či už týmto riadkom uveríš a vyskúšaš metódu na vlastnej koži, necháme na teba. Taktiež by som veľmi nerád v závere nejako poukazoval na funkčnosť alebo nefunkčnosť metódy. Wim Hof a jeho praktiky neboli a ani nie sú úplne vedeckou obcou, aj napriek tomu, že dokázal ľuďom zmierniť príznaky roztrúsenej sklerózy, parkinsona, astmy, či potlačiť depresie a chronickú bolesť.

Ako však už býva zvykom, kde je veľa priaznivcov, tam je aj veľa pochybovačov. Nevyhla sa tomu ani WHM metóda. Ja sa osobne prikláňam do tábora priaznivcov, napriek tomu, že ju nemám odskúšanú z dlhodobého hľadiska a nemôžem jej účinky komplexne potvrdiť z vlastnej skúsenosti. Čo však môžem potvrdiť, sú veľmi osviežujúce pocity po ľadovej sprche, ako aj benefity v podobe uvoľnenia svalstva a zlepšenia celkovej regenerácie. Správne dýchanie mi zase pomohlo zredukovať stresu, ale aj lepšie kontrolovať nad moje reakcie. Ak ťa táto metóda zaujala a chcel by si o nej viac, určite ti odporúčam jedinú oficiálnu knihu, kde sa o tejto metóde dozvieš viac: https://bit.ly/3lX32TC

Titulná fotka: https://metro.co.uk/

Wim Hof metóda - manuál s 20 dňovou výzvou

Ak si v čítaní prišiel až k týmto riadkom, pravdepodobne to myslíš s otužovaním vážne. Pripravili sme pre teba jednoduchý manuál s 20 dňovou výzvou v otužovaní podľa Wim Hofa. Ulož si obrázok do svojho počítača, alebo si stiahni tlačové PDF nižšie, ktoré nájdeš pod obrázkom.

Páčil sa ti článok? Nezabudni ho zdieľať.
Share on facebook
Zdieľaj

ĎALŠIE ČLÁNKY

Titulna fotka članku pravda o karme

Čo je to karma?

Takmer každý z nás sa už stretol s pojmom „karma“. Väčšina ľudí považuje karmu za osud, alebo niečo s ním úzko spojené. Často preto skloňujú slovo karma…

Scroll to Top

Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby. Pokračovaním v používaní našich webových stránok vyjadrujete svoj súhlas s cookies na webovej stránke. Viac o dátach, ktoré zbierame nájdete tu.